Energie 2
Zmena dodávateľa energií nám môže ušetriť peniaze, ale aj priniesť nemalé problémy. Príkladom sú aj manželia Bratekovci z Dolian, ktorí sa ocitli v začarovanom kruhu. Vo vzťahu medzi dvoma spoločnosťami doplácali na ich chyby. Ani po uplynutí šesťročnej viazanosti nemohli ukončiť zmluvu so spoločnosťou Energie 2. Viac v reportáži M. Mannovej. Môj manžel v dobrej viere podpísal túto zmluvu. Prišlo k pochybeniu, nakoľko sme podali žiadosť o výpoveď neskoro. Povedal by som, že zmluva môže byť od počiatku neplatná. Môj problém začal v novembri roku 2012, keď môj manžel podpísal zmluvu s dodávateľom elektrickej energie Energie 2 spoločnosť. Zazvonil a vysvetlil mi podmienky, že by to mohlo byť lacnejšie. Manžel v dobrej viere podpísal túto zmluvu. Tvrdili mu, že bude platná dva roky. Keď som si to preštudovala, zmluva je platná na šesť rokov. Týmto začali naše problémy. Neprečítal som si všetky zmluvné podmienky, čo je aj moja chyba, ale dal som na ľudí, ktorí mi zmluvu predkladali. M. MANNOVÁ: Bratekovci sa už v nasledujúcich dňoch snažili zmluvu zrušiť telefonicky, o čom ale neexistuje dôkaz. Dodatočne som im písala, že s tým nesúhlasím. Majiteľkou dvoch nehnuteľností je pani Brateková. Zmluvu na tri odberné miesta na elektrinu a plyn podpisoval jej manžel. Navyše bez toho, aby si podmienky mohol preštudovať. Na drobné písmenká nestačili ani jeho silné okuliare. Tieto argumenty v komunikácii s Energie 2 však nezavážili. Povedali, že zmluva je platná, že akceptujú, čo je podpísané, viazanosť šesť rokov, že si nepomôžeme. Manželka s tým bojuje dlho. Urobil som chybu a zostalo to na jej pleciach. Viem si predstaviť, že keď príde osoba, nejaký agent a chce, aby niekto podpísal zmluvu, že ľudia si asi podmienky nečítajú. Najmä ak sú takýmto malým písmom. Zmluvy a rôzne všeobecné obchodné podmienky napísané drobným písmom si spotrebiteľ v rýchlosti uzatvárajúci zmluvu nemá reálnu šancu prečítať. Väčšinou ich podpisuje bez toho, aby sa s podmienkami podrobne zoznámil. Od roku 2015 by takto podpísaná zmluva bola neplatná. Veľkosť písma musí byť tak veľká, aby bola čitateľná. Je tam stanovený limit na 1,9 mm, ale aj tak, keď má 3, 4 strany, on to nebude čítať pravdepodobne. Spolieha sa väčšinou na osobu, ktorá mu uvedie okolnosti. V roku 2012 ešte malé písmenká v zmluvách zákon o ochrane spotrebiteľa neriešil. Otázny je samotný podpis manžela pani Bratekovej. Podľa občianskeho zákonníka platí, že manželia sa môžu zastúpiť v bežných veciach, tu je však otázka, že či tento manžel, keďže nehnuteľnosť patrí jeho manželke, ju môže zastupovať pri uzatváraní takejto zmluvy. V tomto prípade pravdepodobne asi ani nevedela, že nejaký zástupca spoločnosti prišiel k nim domov. Povedal by som, že zmluva môže byť od počiatku neplatná. Nie je to jej podpis, tak súd by s vysokou pravdepodobnosťou takúto zmluvu zrušil, ale trvalo by to veľmi dlhé obdobie. Spoločnosť Energie 2 však všetky výhrady zamietla a manželia Bratekovci to vzdali. Rozhodli sa vydržať šesť rokov s tým, že nakoniec možno budú s dodávateľom spokojní. Žiaľ, neboli. S touto spoločnosťou od začiatku boli veľké problémy. Faktúry sú veľmi neprehľadné, preplatok mi poslali až po výzve, keď som ich upozornila, dávno po termíne splatnosti. Obdobia zúčtovacie raz od októbra do novembra, raz od marca do septembra. Vyúčtovanie príde po piatich mesiacoch. Je to neprehľadné a doslova sa v tom strácam. Veľmi ťažko sa dovolať do spoločnosti. Nevedia odpovedať na e maily. Na zmenu dodávateľa energií sa preto chystali s predstihom. Je tam napísané, že po šiestich rokoch, ale minimálne tri mesiace vopred treba podať výpoveď a zhodou okolností ma oslovila spoločnosť ZSE, túto možnosť som uvítala. Žiadosti sme vyhoveli a začali sme štandardný proces zmeny dodávateľa. Podali sme výpoveď v roku 2018, kedy uplynulo šesť rokov. Energie 2 odpovedala, že ešte neprešla doba viazanosti, že zmluva naďalej pokračuje. Stačí oznámiť písomne, že netrvajú na trvaní zmluvy, alebo predlžovaní zmluvy na ďalšie obdobie. Toto môže urobiť aj hneď na druhý deň, ako uzatvorí zmluvu, môže to byť kedykoľvek, ale podľa tejto zmluvy najneskôr tri kalendárne mesiace predtým, ako uplynie lehota. Tri kalendárne mesiace pred uplynutím doby, najmenej tri, čiže nie presne v jednom mesiaci, ale najmenej tri. No spoločnosť Energie 2 aj túto žiadosť zamietla. ZSE jej potom znova poslalo výpoveď na konci roku 2018. Naša žiadosť bola zamietnutá, nakoľko pôvodný dodávateľ neuznal plnomocenstvo. Chyba v plnomocenstve bola taká, že im neposlali originál, ale kópiu. Je pravda, že sme poslali kópiu plnomocenstva, ale my štandardne uznávame aj kópiu plnomocenstva. V roku 2019, keď sa chýlilo k šesťročnému obdobiu, ZSE tretíkrát po mojej výzve ma ubezpečovali, že výpoveď za mňa podajú a že zmeníme dodávateľa. Začarovaný kruh pokračoval, pretože spoločnosť ZSE tentoraz podala výpoveď neskoro. Je pravda, že prišlo k pochybeniu, nakoľko sme podali žiadosť o výpoveď neskoro, pretože sme boli presvedčení, že klientka má jednomesačnú výpovednú lehotu, ale mala trojmesačnú. Pokiaľ to neurobili, pochybili a tým pádom platí stále táto zmluva. Dalo by sa zhrnúť, že celý problém vznikol pre zlú komunikáciu Energie 2 a odberateľov, ale i medzi dvoma dodávateľmi energií. Zdalo sa, že kvôli tomu sa nedobrovoľná viazanosť odberateľov predĺži na ďalších šesť rokov. V poslednom liste mi napísali, že keď sa mi nepáči, môžem si zaplatiť 200 eur za každé odberné miesto a odísť od nich kedykoľvek. Mám pocit, že jedna strana s druhou si to nevie vyriešiť a že sme takí rukojemníci teraz medzi nimi. V každom prípade by som chcela túto spoločnosť veľmi rada opustiť. Keď sme sa začali o prípad zaujímať, spoločnosť Energie 2 svoj postup prehodnotila a rozhodla sa vyjsť v ústrety žiadosti pani Bratekovej. Pristúpila na ukončenie ich zmluvného vzťahu. Ak by to neurobili, dokázala by zmluvu zrušiť súdnou cestou. I keď to nepripustili, spoločnosť Energie 2 pravdepodobne až pod tlakom zmenila svoj postoj. Pri podpise zmlúv stále platí, dôveruj, ale preveruj a nepodpisuj, kým všetkému nerozumieš. Zákazník sa do problémov dostáva i vlastnými chybami. Mohla hneď na začiatku od zmluvy odstúpiť. Stačilo urobiť jednoduchý list, doporučený na Energiu 2, že netrvajú na tom, aby sa zmluva predlžovala po uplynutí lehoty. Veľmi dlho to nechali ležať, neriešili to. Je ťažšie situácie riešiť vtedy, keď už máte len pár mesiacov do skončenia zmluvy, vtedy už môže byť neskoro a keď sa to takto predlžuje, tak môže byť veľký problém.
Komentáre
Zverejnenie komentára