|
Michaela Krivá |
Príbehy o zvláštnych nedoplatkoch za vodu, elektrinu, či plyn sa vo vašich listoch a e mailoch objavujú pravidelne. Jedno majú spoločné, ani raz nevyšiel skrátka dodávateľ energie. Vždy doplácal zákazník. Len pár desiatok od domu vo Vígľašskej Hute, kde sme pred 2 týždňami nakrúcali reportáž o neúmernej spotrebe elektriny, zničil blesk na jeseň elektromer inému odberateľovi. No v tomto prípade mala reklamácia zmysel. 6.9. urobili odpočet elektriny. Následne na to nám 8.9. do domu ráno udrel blesk. Potom prišlo vyúčtovanie elektrickej energie. Na faktúre sme zistili, že nám bolo pripísaných v korekcii spotreby vyše 5 000 hodín. 5 300 hodín. Tu vidieť značku od úderu blesku. Rozhodilo celú skrinku. Našli sme ju až na druhý deň v dreve. Odtrhlo nám čerpadlo. Potom nám ho vymenili. M. LUPTÁK: Vlani na jeseň bolo v oblasti Vígľašskej Huty a Slatinských Lazov obdobie veľmi silných búrok. Niekoľkokrát zostali tunajší obyvatelia bez elektriny. Pri jednej búrke blesk zasiahol aj rozvodnú skriňu pána Emila. Iba dva dni po ročnom odpočte elektromeru. Dva dni po odpočte zhorel elektromer. V dôsledku búrky na odbernom mieste, resp. v tej lokalite. Následne prišlo pánovi Hrončekovi vyúčtovanie. Vysoká tarifa, 7 446. Nízka tarifa, 14 349. Stav sedí aj na faktúre. A potom zrazu je tam pripísaná korekcia spotreby, aj za rok 2018, do konca roka. Aj od 1.1.2019 až do odpočtového obdobia. Dokopy je to okolo 5 300 hodín. Čo sme nepochopili. Pravdepodobne bolo trochu aj šťastím, že k zničeniu elektromeru a následne jeho výmene za nový došlo len pár dní po oficiálnom odpočte zamestnancami elektrární. Neprimeraná korekcia totiž priveľmi bila do očí. Pán Hronček sa obrátil na dodávateľa s reklamáciou. Reklamoval som to. Nezdalo sa mi to. Odpočet 6.9. bol. Bol tam aj zamestnanec elektrární. A tých hodín je tam veľa. Merač, ľudovo nazývaný hodiny, bol pred búrkou funkčný. Meral stav správne. Akákoľvek korekcia za predchádzajúce obdobie z dôvodu poškodenia preto nedávala zmysel. Neuznali nám to, že 6.8. boli hodiny funkčné a potom už boli nefunkčné, ale to nám nezohľadnili. Pán Hronček nedoplatok uvedený na faktúre nezaplatil. Predpokladal, že kým sa reklamácia nevyrieši, nemôžu ho vystaviť sankcii. Odberateľ je povinný zaplatiť vyúčtovaciu faktúru v lehote jej splatnosti. Následne má právo obrátiť sa s reklamáciou na dodávateľa. Aby bola reklamácia úspešná, odporúčam, aby na preukázanie svojich tvrdení mal relevantný dôkaz, ktorý preukazuje jeho tvrdenie o danej spotrebe. Následne som dal ďalšiu reklamáciu. Aby mi elektrárne zaslali nejaký doklad o tom, že boli hodiny od septembra 2018 až do roku 2019 poškodené. Z nejakého výskumného ústavu, alebo odkiaľ presne sa to posiela, Alebo akým spôsobom sa to rieši. Na čo mi zatiaľ neodpovedali. Počas nakrúcania a spracovania reportáže sa veci zmenili. V tomto prípade si dodávateľ energie priznal, že urobil chybu. Dokonca nielen pri výpočte spotreby a následnej vyúčtovacej faktúre, ale aj pri neuznaní reklamácie. Bohužiaľ, nastala chyba. Bol nesprávne stanovený odhad od dňa vyúčtovania až do ukončenia odberného obdobia. Prvá reklamácia nebola uznaná, reklamoval to opätovne. Pri druhej reklamácii sa preskúmali ďalšie dôvody a bola uznaná. Pánovi Hrončekovi bude zaslaná nová vyúčtovacia faktúra so správnymi údajmi. Rádovo to robí stovky eur, o ktoré zaplatí pán Hronček dodávateľovi menej. Vôbec nie zanedbateľnú položku. Dá sa povedať, že v tomto prípade nezostali pomyslené dvere zatvorené a občan si svoju pravdu obhájil. Otázne je, či by dodávateľ prišiel na chybu aj bez toho, aby zákazník vec reklamoval a aby sa ňou zaoberala naša relácia. Áno, chyby sa robia a aj odstraňujú. Často ale zostanú aj neriešené. A dosť často sa preukážu iba vtedy, ak je čiastka privysoká. Ako v tomto prípade, keď aj vstupná hodnota, z ktorej korekciu počítali, bola vyššia ako bežne. To si pán Hronček dobre uvedomoval. Celý rok od r. 2018 do r. 2019 sme používali solar. Už sme mali zníženú elektrickú energiu a oni nám počítali ešte za to predchádzajúce obdobie. Z roku 2017 2018. Aký je teda mechanizmus výpočtu a na čo treba pri kontrole faktúr dať pozor? Pokiaľ nie je možné odčítať elektromer, alebo nevieme určiť spotrebu za obdobie, tak spotreba sa vypočíta podľa porovnateľného obdobia z histórie daného odberného miesta. To znamená, že keď je obdobie stanovené od septembra 2018 do septembra 2019 a za to obdobie nevieme určiť odber, tak spotreba sa vypočítava presne podľa porovnateľného obdobia z predchádzajúcej doby. Teda od septembra 2017 do septembra 2018. Aby to obdobie bolo porovnateľné. Rovnaká dĺžka obdobia. A presne podľa faktúry z histórie, podľa spotreby z histórie sa robí odhad na ďalšie obdobie. Dodávateľom elektrickej energie je SSE, ale zapájanie, odpájanie a odpočty robí distribútor, v tomto prípade Stredoslovenská distribučná. Reklamovať sa ale dá len u zmluvného partnera. Tým je SSE. Všetky odpočty elektromerov vykonáva prevádzkovateľ distribučnej sústavy na danom území. Odčíta údaj z elektromeru a následne ho prostredníctvom systému zašle dodávateľovi elektrickej energie, čo je v tomto prípade SSE. Tá s tými údajmi pracuje. S tými istými, ktoré dostane od prevádzkovateľa distribučnej sústavy. V prípade, že sa reklamuje údaj, ktorý je odčítaný z elektromeru, dodávateľ elektrickej energie kontaktuje prevádzkovateľa distribučnej sústavy a tento údaj preveruje priamo s ním. Práve preto, že ide o dva subjekty, ale zmluvným partnerom je len dodávateľ energie a nie výrobca a distribútor, je dôležité spory riešiť s ohľadom na zmluvný vzťah. Ešte raz zdôrazňujeme, že podľa právnika reklamovať treba, ale treba dodržať aj splatnosť faktúry. Napriek tomu, že s ňu odberateľ nesúhlasí. Podaná reklamácia nemá vplyv na lehotu splatnosti faktúry. Tým, že odberateľ nezaplatí faktúru v lehote jej splatnosti, mohlo by dôjsť k tomu, že dostane spoplatnenú upomienku, resp. by bol odpojený od elektriny.
Komentáre
Zverejnenie komentára