Problematický úsek

Nebezpečná zákruta a nedodržiavanie predpísanej rýchlosti je zlá kombinácia. Výsledkom je 13 dopravných nehôd za posledné 2 roky, ktoré pri svojom dome narátal dôchodca Andrej Grega z Bardejova. Žije v neustálom strese, kedy mu do jeho záhrady vletí ďalšie havarované auto. (z rádia) Pozor, zákruta! Skončil v svahu, zadné kolesá boli tu a predné hore na mojom pozemku. Málo chýbalo a bol by skončil v jame. Vodiči nedodržujú maximálne dovolenú rýchlosť. P.NAVRÁTIL: Keby vodiči dodržiavali 40, tak by nehody neboli? Určite nie. Už len keď niečo zaduní, človek už len pozerá z okna, či sa niečo nestalo. Problematický úsek sa nachádza na ceste 3. triedy v smere Bardejov Lukavica v lokalite Poštárka. Andrej Grega začal nehody počítať v júli 2017, keď mu havarované auto zničilo plot. Polícia tento úsek ako problémový nevníma. Hovorím, že tu bývajú časté dopravné nehody. Oni hovoria, že nemajú záznam o tom, že by na tejto zákrute bola nejaká dopravná nehoda. Tak som to začal sledovať. Každá nehoda, ktorá tu bola, som normálne zavolal. Aj ja som si urobil snímky. Počas 2 rokov bolo koľko nehôd? Celkovo 11 nehôd. Ich počet sa počas nakrúcania reportáže zvýšil o ďalšie dve. 14.12. skončilo havarované auto tesne pred skrinkou na plynomer. 21.12. dokonca vyvrátilo telefónny stĺp. Štatistika polície je nižšia. Od júla 2017 eviduje na tomto úseku len 9 havárií, pri ktorých sa nikto vážne nezranil. Hovoria, že tu sú len dopravné škodové udalosti. To nie sú dopravné nehody. Havarované autá za ten čas trikrát poškodili A. Gregovi plot, zdemolovali revíznu šachtu a dvakrát zničili úrodu zemiakov v záhrade. Samospráva mesta Bardejov eviduje túto situáciu asi 2 roky. Zhruba 2 roky sa snažíme pánovi Gregovi pomôcť. Minimálne s tým, že iniciujeme pracovné stretnutia. Ale praktická realizácia je už na iných kompetentných. Vlastníkom cesty je Prešovský samosprávny kraj. Jej správcom je rozpočtová organizácia Správa a údržba ciest. Podľa jej riaditeľa sa situácia na tomto úseku zhoršila po uložení nového asfaltu v roku 2014. Opravili sme cestu a to nabáda vodičov na rýchlejšiu jazdu a zníženie opatrnosti. Cez zákrutu idú rýchlo. On možno nevyzerá silná, nebezpečná, ale idú rýchlo. Situácia sa vyhrotila tým, že sa nerešpektuje predpísaná rýchlosť? Je to jeden z dôvodov. V snahe ochrániť svoj majetok žiadal pán Grega inštaláciu zvodidiel. Neúspešne. Zvodidlá tam nie je možné osadiť. Je tam plynové potrubie. Tým pádom to zhaslo. Znížili sme rýchlosť na 40 km. Existujúce značenie, ktoré tam bolo sme doplnili na reflexnom podklade. Boli tam vykonané opatrenia, čo sa týka vodorovného dopravného značenia. Boli tam nastriekané optické brzdy. Boli tam osadené nové smerové stĺpiky. Z nášho pohľadu sme urobili dosť opatrení na to, aby vodiči zbadali riziko, ktoré tam existuje. Faktom však je, že aj napriek obmedzeniu rýchlosti, aj napriek smerovým vodiacim tabuliam, aj napriek osadeniu stĺpikov s fluorescenčnou farbou sa nehody stávajú ďalej. Čo s tým? Dôvod nehôd nepoznám. Ak tam bola vyššia rýchlosť a nezvládnutie jazdy, s týmto neurobíme nič. Pri každom jednaní, ktoré bolo z Okresného úradu cestnej dopravy, stále sa žiadalo, aby sa merala rýchlosť. Vodiči idú rýchlo. Je veľkou chybou, že tu polícia nemeria rýchlosť. Požiadal Okresný úrad, dopravný inšpektorát o zintenzívnenie činnosti na danom úseku. Stalo sa tak? Vnímate to ako, že sa tak udialo? Myslím si, že áno. Niekedy tam stoja, ale krátko. Postoja pol hodiny, hodinu a idú. Pokiaľ to nie je nehodový úsek, ide len o škodovú udalosť, tak túto činnosť vykonávajú v intenciách ako im ukladá zákon. Na otázku ako často na tomto úseku policajti merajú rýchlosť sme presnú odpoveď nedostali. Podľa polície to závisí od aktuálneho vývoja dopravno bezpečnostnej situácie. Ide o kontroly, ktoré sú vykonávané priebežne. Na danom úseku bolo vlani zistených 10 porušení pravidiel cestnej premávky. Spočívali v prekročení maximálnej dovolenej rýchlosti. Nerešpektovanie a ignorovanie dopravných značiek, rýchla a bezohľadná jazda je u nás pomaly štandardom. Nerešpektovanie predpísanej 40 nie je jediný problém tohto úseku. Je tam aj nevyhovujúce smerové vedenie cesty. Je to točivá zákruta a aj pokles pravého jazdného pruhu v smere na Lukavicu. Podľa stanoviska Okresného dopravného inšpektorátu by na tomto úseku cesty pomohla eliminovať tieto udalosti jej celková rekonštrukcia. Správcu cesty sme žiadali, aby vykonal posúdenie daného úseku. Správca na požiadavku nereagoval. Prečo požiadavku z mája 2018 správca cesty ignoroval nám jeho súčasný riaditeľ vysvetliť nevedel. Pod tlakom samosprávy, Okresného úradu i Andreja Gregu sa situácia konečne začína komplexne riešiť. Pripravuje sa rekonštrukcia cesty. Budeme riešiť oblúky, priečne sklony. V tomto mieste existuje iba jedno riešenie. Rozšíriť cestu smerom doľava a viac vyklopiť. Projektová dokumentácia nám bude trvať 3 4 mesiace. Zhruba rok bude trvať majetkovo právne vysporiadanie, ak pôjdeme do rozširovania záberov. Nebezpečná zákruta pri dome A. Gregu by mala byť prvá v poradí. Toto bude prvá vec, čo by sme urobili. Hovoríme o tomto úseku cesty? Áno, o tomto úseku cesty. Rekonštrukcia úseku by mala stáť asi 200 000 eur. Dovtedy cestári doplnia pozdĺžnu súvislú čiaru, osadia tabule. A možno dôjde aj na zvodidlá, o ktoré žiadal A. Grega už pred 2 rokmi. Klasické kovové to kvôli plynovému potrubiu nebudú, ale môžu poslúžiť zvodidlá z betónu. Pôjdu nové vodiace tabule, ktoré ukazujú smer. Ešte viac ako smerový stĺpik. Keď ani toto nezaberie, tak na jar tam hneď dáme štrk a betónové zvodidlá. Musím ich objednať a dať ich tam.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Judita Bodnárová

Nedoplatky za elektrinu vplyvom blesku u Stredoslovenskej energetiky